Hallo allemaal
18 maart 2010 - Paramaribo, Suriname
Hallo iedereen,
Hier spreek ik dan vanuit Suriname!
Heb een goede vlucht gehad met een uurtje vertraging, het blijft natuurlijk wel slm. Tijdens de vlucht had ik een grote neger achter mij zat die elke keer als die ging verzitten of op wou staan optimaal gebruik maakte van mij stoel, waardoor ik eerst helemaal naar achter getrokken werdt en vervolgens als hij los liet weer naar voren schoot. Heb dus tijdens de vlucht aardig wat schietgebedjes gedaan in de hoop dat ik niet door het vliegtuig gelanseerd werd.
Bij aankomst stond Marloes mij op te wachten en zijn we naar het huis gereden. Daar even een ronleiding gehad en daarna lekker naar bed gegaan.
De volgende ochtend moest ik mij om 9uur melden bij de hoofdzuster van de opleidingen. Alleen bij aankomst wist ze niet meer dat we afspraak hadden. Er was ook nog geen afdeling voor mij gezocht dus moest ik maar tot maandag wachten totdat ik kon beginnen met mijn stage. Toen heb ik wel even mede gedeeld dat ik dit niet van plan was. Na een klein uurtje bellen toch nog een afdeling gevonden waar ik mocht beginnen.
Na dit gesprek naar huis gegaan om te wachten op de rest die tot 3uur stage moesten lopen. Bij thuiskomst mij stierlijk verveeld. Toen Marloes uit stage kwam zijn wij gaan zwemmen. Een deel van de groep was al meteen vanuit het ziekenhuis daar heen gegaan. Was wel erg vervrissend.
Woensdag moest ik mij om 7.00 melden bij zuster Samson die mij naar de afdeling zou brengen. Alleen had ze in de 'file' gestaan... en ja daar kun je niets aan doen hé hahaha. Na een voorstel rondje bij de directie te hebben gedaan liepen we naar de afdeling Detox waar ik tot 29 april stage zal lopen. Dit is een afdeling voor mannen. Er zitten op dit moment 11 mannen die hier zitten met een alcohol of drugs verslaving gedurende 2 maanden. Na 29 april ga ik ook nog op een andere afdeling mee kijken. Ook loopt hier nog een belgische student stage dus dat is wel gezellig.
Eerste dag een kleine rondleiding gehad op de afdeling en een groepsgespek bij gewoond voor de patienten. Daarna een klinische les over depressie bij gewoond. En er toch wel achter gekomen dat het onderwijs hier heel anders is. Iedereen roept netjes in koor ja zuster of nee zuster haha. En ook weten ze hier niet echt veel. Deze les was voor 3de en 4de jaars studenten. Maar dit heb ik toch echt al wel met mijn niveau 3 opleiding gehad. Wel leuk om een keer mee te maken. Na deze les nog een casusbespreking bij gewoond en toen was het gelukkig al weer half 2. Toen tot 3 op de afdeling rond gehangen en daarna lekker naar huis.
Vandaag voor mijn gevoel echt helemaal niets gedaan. Toen ik om 7.00 vroeg wat we gingen doen werd er al meteen geroepen niets. Na een korte overdracht waarvan ik bijna niets verstond 'aan het werk gegaan'. Beetje protocollen door gelezen en daarna een rondleiding over het terein gehad. Je kan het een beetje vergelijken met het bouwhuis, zo groot. Wel heel indrukwekkend om te zien dat de verpleegkundigen hier echt niets doen. Ja we hebben hier mensen die zijn gewoon gek en daar moeten ze dan maar mee leren leven. Geen behandelplan niets. Ook de kinderafdeling, naja de naam moet veranderd worden in gehandicapten afdeling zitten allemaal patienten die zwaar ondervoed zijn en vastgebonden zitten met linnen doeken zodat ze niet kunnen lopen.
Na de rondleiding mocht ik even naar de bank zodat ik geld over kon boeken om mijn vervolg visum te krijgen. Alleen ging dit niet zo snel als dat ik gehoopt had. Ben bij 4 banken geweest voordat het gelukt was. Maar gelukkig toen ik naar een uur weer terug was zat het personeel alleemaal nog netjes op de plek en hadden ze nog niets gedaan haha. Weer verder gegaan met verzamelen van gegevens voor mijn opdrachten en veel gekletst en toen weer naar huis.
We gaan nu nog even bespreken wat we dit aankomende weekend willen doen. Morgen de rest voor mijn visum regelen en een fietsje huren. Is wat makkelijker dan met de taxi elke keer. Ook hopen dat het morgen minder bewolkt is en minder tropische regenbuien, want anders had ik ook in nerderland kunnen blijven :D
Spreek jullie snel!!
Liefs Lotte

Was leuk om je gisteren even gesproken te hebben! Hoop dat je snel je draai zult vinden, en heb je mailtje over blanche marie doorgestuurd. Hoop dat t wat is! Meis, veel plezier, geniet met volle teugen en een dikke kus,
loes
leuk te lezen dat je daar eindelijk een beetje gesetteld bent!
geniet ervan!
groetn,
Maarten
fijn dat je goed bent aangekomen,ik zal jou site in de gaten houden...veel succes..
dikke knuf van mij
groetjes anja
Leuk dat je nu eindelijk op de plek van bestemming bent. Het zal even wennen zijn aan de temperatuur maar vooral aan de bevolking(niet te snel)
Ik hoop dat je je draai zult vinden en volop zult genieten van de periode dat je daar bent.
Dikke kus
Gerda
Fijn dat je goed bent aangekomen.
Je hebt ook al gelijk kennis gemaakt met het surinaamse werktempo en met de afspraken op zijn surinaams.
De regen houdt vast wel gauw op en dan kom je aardig aan het zweten.
Geniet er maar van.
Groetjes Mildred